قابلیتهای مرکز کنترل راهبند سیماران:
1- قابلیت اتصال فتوسل
2- امکان اتصال كلید دستي و همچنین اکسس کنترل
3- کارکرد در دو مد اتومات و نیمه اتومات
o معرفی متعلقات:
1- کابیت موتور
2- مرکز کنترل
3- بوم
4- پیچ رول بورد بزرگ
5- پایه بوم
اهرم خلاص کن و لیمیت سویچهای راه بند سیماران:
o در صورت قطعی برق شهر و عدم در سیستم با چرخاندن اهرم UPS وجود خلاص كن راهبند را خلاص میکنیم.
نکته: در هنگام خلاص کردن از رها شدن یکدفعه بوم جلوگیری کنید كه موجب آسیب زدن به گیربکس و دست شما میشود.
o مشخصات فنی:
o ولتاژ تغذیه: 220V-50Hz
o قدرت موتور: 220-90W
o ماکزیمم دور موتور: 2800 r/min
o زمان بالا یا پایین بردن: 2s برای بوم 1 تا 3 متری و 6s برای بوم 4 تا 6 متری
o ماکزیمم طول: 2.5+3.5 متر تلسکوپی
o تغذیه وسایل خارجی: 12V DC
o دمای کارکرد: +60°C تا -10°C
o فرکانس کاری ریموت: 433.92 MHz
o نوع ریموت: FIX CODE LEARN
نصب و راهاندازی راهبند سیماران:
o نصب راهبند به دو صورت است:
الف) استفاده از پلیت در بتون
ب) استفاده از رولبورد
o الف: با استفاده از صفحهستون:
با ایجاد صفحهستون در زمین به ابعاد 40*40 میتوانید نقطه مستحکمتری را جهت نصب باکس راهبند ایجاد کنید سپس ایجاد صفحهستون با قرار دادن پیچهای در داخل ریلهای باکس نصب راهبند کابینت موردنظر را به زمین پیچ کنید.
o ب: پیچهای رولبورد
کابینت راهبند را نیز میتوان از طریق رولبورد به زمین فیکس کنید، بهاینترتیب که ابتدا رولبورد را به سطح زمین داخل کنید و توجه داشته باشید که محل موردنظر باید دارای زمین سخت و حتیالامکان بتونی باشد در غیر این صورت بهتر است از روش الف این کار انجام گیرد. پس از رولبورد کردن ریلهای موجود در کف کابینت را به داخل پیچهای رولبورد انداخته و با مهره آنها را به سطح زمین محكم كنید.
تنظیم لیمیت سوئیچهای راهبند سیماران:
راهبندها دارای دو سطح لیمیت سوییچ میباشد، که یک مورد از طریق مگنت عمل کرده و حفاظت دوم از طریق میکروسوئیچ انجام میشود و از طریق این لیمیت سوییچها امکان تنظیم بوم در حد بالا و پایین، برای نصاب به وجود آمده که در هنگام رسیدن بوم به پایین و یا بالا، موتور آن کارکرد اضافه انجام نداده و متوقف میگردد.
دستگاه و مرکز کنترل آن از سه طریق کنترل میشوند:
1- دکمههای روی قاب مرکز کنترل
۲- سوئیچهای دستی اضافه شده یا کارتخوان یا OFF / ON یا هر وسیله خارجی وصل شده به ترمینالهای J4
۳- ریموت کنترل: برای استفاده از ریموت باید ریموتهای (FIX CODE (433.92 MHz را به دستگاه LEARN کنید همراه دستگاه ۲ عدد ریموت قرار داده شده است. برای ازدیاد تعداد آنها با خدمات شرکت تماس بگیرید.
شناسایی یک دکمه ریموت به راهبند:
دكمه " LEARN " را روی مرکز لحظهای فشار دهید تا LEARN LED روشن شود . سپس کلیدی که میخواهید بشناسانید را روی ریموت فشار دهید تا زمانی که LEARN LED چشمک زده و خاموش شود . دکمههای دیگر آن ریموت یا هر ریموت دیگر را میتوانید به همین ترتیب به دستگاه بشناسانید . هر دکمه ریموت مانند یک دکمه "PUSH " که در توضیح ترمینال " J4 " گفته شد عمل میکند. حداقل ۲۰۰ دکمه را میتوانید به دستگاه بشناسانید.
پاکسازی کلی ریموتهای راهبند سیماران:
ریموتها را نمیتوان به صورت تکی پاک کرد . اما برای پاکسازی کلی آنها از حافظه دستگاه میتوانید دکمه " LEARN " را روی مرکز کنترل چندین ثانیه فشرده نگه دارید تا زمانی که LAERN LED که روشن شده است خاموش شود. حال کلیه ریموتها از حافظه پاک شدهاند .
نصب فیزیکی راهبند سیماران:
1- نصب کابینت موتور:
توجه داشته باشید که کابینت اصلی موتور را در جایی که زمین سختی دارد مثلاً زمین بتونی نصب نمایید و از نصب در زمین با خاک نرم خودداری کنید . برای محکم کردن کابینت موتور به زمین ، توسط 4 پیچ رولبورد بزرگ و ۲ صفحهی "U" شکل که همراه دستگاه وجود دارند طبق شکل زیر اقدام به محکمکاری کنید. توجه کنید که هنگام محکمکاری صفحههای "U" شکل به صورت " " روی لبههای زیرین کابینت قرار گرفته باشد و توسط آچار تا حد امکان هر 4 پیچ سفت شوند.
٢- نصب بوم:
برای نصب بوم بهراحتی بوم را از سمتی که چهار سوراخ دارد توسط چهار پیچ و مهره و واشر مخصوص که همراه دستگاه وجود دارند طبق شکل داخل دو گیرنده بوم قرار داده و پیچها را محکم کنید.
دستگاه در حالت کارخانهای برای بوم 5 .3 متری تنظیم شده و در حالت افقی با بوم ۳۵ متری افقی میماند. در حالیکه طول بوم را کمتر یا بیشتر کنید از حالت افقی خارج میشود که باید کارهای زیر را انجام دهید:
الف- در صورت کوتاه کردن بوم ، سر بوم از حالت افقی به بالاتر میرود . بوم را با دست به حالت عمودی ببرید سپس با شل کردن دو مهره بزرگ که در شکل نشان داده شده پیچ دستی بوم را در خلاف جهت ساعتگرد آنقدر بچرخانید تا کاملاً به زمین عمود شود سپس دو مهره بزرگ را سفت کنید و بوم را افقی کنید و ببینید که افقی کامل است
درj4 : ترمینالهای اول (open) و دوم (close) جهت اتصال کلید دستی باز کردن و بستن کارتخوان و ON / OFF به کار میروند (کنتاکت باز - فشاری)
ترمینال بعدی (com) جهت اتصال سیم مشترک کلیدها میباشد.
ترمینال بعدی (stop) جهت اتصال کلید دستی stop به کار میرود و کنتاکت بسته فشاری میباشد.
ترمینال بعدی (push) جهت اتصال کلید دستی که بهطور متناوب جهت باز کردن و بستن با هم استفاده میشود، میباشد و کنتاکت باز فشاری میباشد.
نکته: جهت اتصال کارتخوان باید کنتاکت آن را به ترمینالهای open و com متصل نمایید.
نکته: عملکرد دکمه push در مواقع مختلف
- در حال باز کامل، زدن دکمه push باعث بسته شدن میشود.
- در حال بسته کامل، زدن دکمه push باعث باز کردن میشود.
- در حال باز کردن، دکمه push کاری انجام نمیدهد.
- در حال بستن، زدن دکمه push باعث کارکرد عکس بلافاصله میگردد یعنی بلافاصله باز میکند.
تست کردن دیپ سوئیچها:
مرکز دارای ۲ دیپ سوئیچ میباشد که هر دو در حالت OFF در تنظیم کارخانهای قرار دارند و میتوانید آنها را به صورت زیر تغییر دهید
توضیح ترمینالها:
در J1 : سه ترمینال اول جهت اتصال موتور میباشند. خازن راهانداز هم به ترمینال ۱ و ۳ وصل میشود که قبلاً بسته شدهاند.
یک ترمینال بعدی جهت اتصال سیم Earth میباشد.
دو ترمینال بعدی جهت اتصال برق شهر ورودی 220V/ AC میباشد.
در ترمینال بعدی جهت اتصال دو لامپ 220V / AC سبز و قرمز میباشد بطوریکه بین AC- N و RED لامپ قرمز و بین AC - N و GREEN لامپ سبز متصل میشود. حالت کارکردی این لامپها به Dip2 بستگی دارد که در قسمتهای بعدی به آن میپردازیم.
در J5 : سه ترمینال OL و +V و CL برای بستن سیمهای Limit Switch داخلی میباشند که قبلاً بسته شدهاند.ترمینال +V همچنین برای تغذیه مثبت 12V وسایل خارجی مانند فوتوسلها به کار میرود.
ترمینال PT جهت اتصال کنتاکت باز فوتوسل یا Loop Detector با ترمینال آخر GND به کار میرود.
ترمینال INFRD يا Photo جهت اتصال کنتاکت بسته فوتوسل یا Loop Detector با ترمینال آخر GND به کار میرود.
ترمینال آخر هم که GND است و با کنتاکتهای فوتوسل یا Loop Detector یا به عنوان منفی تغذیه وسایل خارجی مانند فوتوسلها به کار میرود.
نکته : Loop Detector وسیلهای است که وجود وسیله نقلیه را در محدوده خاصی، مربعی و یا مستطیلی شکل تشخیص میدهد.
ب- در صورت بلند کردن بوم ، سر بوم از حالت افقی پایینتر میآید . در این صورت بوم را با دست به حالت عمودی ببرید سپس با شل کردن دو مهره بزرگ که در شکل نشان داده شده پیچ دستی بوم را در جهت ساعتگرد آنقدر بچرخانید تا کاملاً به زمین عمود شود. سپس دو مهره بزرگ را سفت کنید و بوم را به حالت افقی ببرید و ببینید که افقی کامل است.
اخطار:
جهت کارکرد دستی با بوم باید با فلکهی دستی خلاص کن موتور را خلاص کنید و این حرکت با فشار به داخل این فلکهی خلاص کن و چرخاندن آن در همان حالت در جهت ساعتگرد ایجاد میشود . احتیاط لازم را وقتی بوم در حالت افقی است و فنر داخلی کشیده است انجام دهید تا با آزاد شدن ناگهانی فنر و بالا رفتن ناگهانی بوم با کسی برخورد نکند و دست لاي فنر کشیده شده داخلی گیر نکند.
تنظيم LIMIT SWITCH ها:
اگر ضمن کارکرد متوجه شدید در ضمن عمودی سازی و افقی سازی (ست دستی ) بوم تا جای افقی یا عمودی کامل نمیآید ، سوئیچهای محدودکننده از تنظیم خارج شدهاند و میتوانید با تنظیم آنها حالت افقی و عمودی را به دست آورید ، مهره و LIMIT SWITCH سمت چپ برای تنظیم حالت افقی و افقی سازی بوم به کار میرود و مهره و LIMIT SWITCH سمت راست همجهت تنظیم حالت عمودی و عمودی سازی بوم به کار میرود.
اتصالات الکتریکی:
اکثر اتصالات الکتریکی مرکز کنترل از قبل برای شما زده شدهاند . فقط شما باید اتصالات فتوسلها و برق را به مرکز وصل کنید.
T1 : ترانس
F1 : فيوز موتور 10A
F2: فيوز 0.5A
V1: گیرنده ریموت
J1 : ردیف ترمینالهای برق ولتاژ بالا
J5 :ردیف ترمینالهای برق ولتاژ پایین
VR1 : پتانسیومتر تنظیم زمان تأخیر حالت اتوماتیک
S1 : دیپ سوئیچها
J4: ردیف ترمینالهای سوئیچ دستی